DEFINICJA SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szkoła promująca zdrowie to taka szkoła, która systematycznie i w sposób zaplanowany stwarza uczniom i pracownikom warunki do nauki i pracy sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu.
Szkoła promująca zdrowie rozwija również wiedzę oraz umiejętności uczniów i pracowników z zakresu dbałości o zdrowie przez całe życie.
SKŁAD SZKOLNEGO ZESPOŁU DS. PROMOCJI ZDROWIA
- dyrektor szkoły: Joanna Gapińska
- koordynatorzy: Hanna Perenc, Alina Jordan
- kierownik świetlicy: Barbara Durczok
- pielęgniarka: Ewa Płaczek
- opiekun samorządu uczniowskiego: Aleksandra Radecka
- przewodniczący samorządu uczniowskiego:
- przedstawiciel rodziców: Dorota Solarz
- przedstawiciele rady pedagogicznej:
Eliza Pytka- Reck,
Barbara Pyszny,
Michał Moric,
Katarzyna Bluszcz,
Irena Kolorz,
Mariola Gajda,
Joanna Szymanek,
Katarzyna Skłodowska- Łach,
Agnieszka Marcol,
Ewa Karnowka,
Katarzyna Grzeszczak,
Izabela Karwot,
Hanna Stedin,
Iwona Jantoń,
Dariusz Stedin,
Ewa Wiesner,
Michalina Ściegienny,
Ewa Surma
CERTYFIKATY- KRAJOWY CERTYFIKAT SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Jesteśmy Szkołą Promującą Zdrowie! Krajowy certyfikat dla Zespołu Szkół
18 grudnia 2015 r. koordynatorki promocji zdrowia z Zespołu Szkół w Rydułtowach – Hanna Perenc i Eliza Pytka – Reck wraz z dyrektorem szkoły – Joanną Gapińską zostały zaproszone do Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie, gdzie odbyła się uroczystość wręczenia Krajowych Certyfikatów Szkoły Promującej Zdrowie. Minister Edukacji Narodowej, Anna Zalewska, przyznała te wyróżnienia kolejnym 33 szkołom należącym do sieci Szkół Promujących Zdrowie. W Zespole Szkół w Rydułtowach w/w panie napisały wniosek i były odpowiedzialne za przeprowadzenie całej akcji. Organizowały one i monitorowały wszystkie działania szkoły zmierzające do otrzymania Krajowego Certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie. W imieniu Zespołu Szkół w Rydułtowach nagrodę z rąk wiceministra edukacji, Teresy Wargockiej, odebrały dyrektor Zespołu Szkół – Joanna Gapińska wraz z nauczycielkami Elizą Pytką – Reck i Hanną Perenc. Rydułtowski Zespół Szkół jest jedyną placówką w naszym powiecie posiadającą taki certyfikat.
Program “Szkoła Promująca Zdrowie” koncentruje się przede wszystkim na promowaniu zdrowego stylu życia i polega na przeprowadzeniu przez szkołę diagnozy potrzeb zdrowotnych oraz samopoczucia całej społeczności szkolnej czyli uczniów, ich rodziców i pracowników szkoły. Wyniki tej diagnozy pozwalają na ukierunkowanie działań i następnie na radzenie sobie z aktualnymi najważniejszymi problemami. Certyfikat przyznawany jest na okres 5 lat, jednak wszyscy zaangażowani pracownicy szkoły wraz z dziećmi i ich rodzicami zapowiedzieli, że będą kontynuować swoją pracę na rzecz promocji zdrowia, ponieważ obserwowanie efektów, które przynosi promowanie zdrowego stylu życia, przynosi wszystkim zaangażowanym wiele radości. Ukształtowanie odpowiednich nawyków, które pozwolą w przyszłości lepiej dbać o własne zdrowie jest nie do przecenienia i stanowi kapitał na całe życie.
PLAN DZIAŁAŃ Z ZAKRESU PROMOCJI ZDROWIA NA ROK 2018/19
Problem priorytetowy:
Znaczenie spędzania przerw międzylekcyjnych na świeżym powietrzu dla poprawy samopoczucia i koncentracji dzieci na lekcjach.
Opis problemu:
Rada Rodziców złożyła wniosek o to, by uczniowie przy sprzyjającej pogodzie spędzali długie przerwy na boisku szkolnym, gdyż to korzystnie wpłynie na samopoczucie uczniów i koncentrację na lekcjach oraz choć częściowo zaspokoi naturalną potrzebę ruchu.
Uzasadnienie problemu:
Dawka ruchu na świeżym powietrzu, zwłaszcza w słoneczne dni, to moc korzyści dla naszego organizmu. Nie tylko dbamy o naszą sylwetkę i kondycję, ale zapewniamy sobie szybką poprawę nastroju i odpowiednie dotlenienie.
Przerwa spędzana przez uczniów na boisku szkolnym pozwoli im odpowiednio wypocząć i korzystnie wpłynie na koncentrację uwagi podczas lekcji.
Przyczyny pojawienia się problemu:
Uczniowie zwłaszcza w starszych klasach zbyt wiele czasu spędzają w szkole w pozycji siedzącej. Wielu nie zaspokaja naturalnej potrzeby ruchu. Nadmiar obowiązków szkolnych i pozaszkolnych jest częstą przyczyną braku czasu na odpoczynek na świeżym powietrzu. Dlatego każda okazja do wyjścia na świeże powietrze powinna być wykorzystana.
Sposoby rozwiązania problemu:
· zorganizowanie wyjść uczniów na długich przerwach przy sprzyjającej pogodzie na boisko szkolne
· opracowanie planu dyżurów
· jak najczęstsze przeprowadzanie lekcji wf na boisku szkolnym i placu zabaw
Ewaluacja:
Przy sprzyjającej pogodzie wszystkie długie przerwy i większość lekcji wychowania fizycznego uczniowie spędzają na boisku szkolnym. Mają tam okazję do zabaw na świeżym powietrzu, zaspokojenia naturalnej potrzeby ruchu, dotlenienia organizmu i aktywnego odpoczynku. O bezpieczeństwo uczniów dbają dyżurujący na podwórku nauczyciele. Dzięki przerwom spędzanym na boisku, uczniowie są bardziej wypoczęci i lepiej pracują na lekcjach.
PLAN DZIAŁAŃ Z ZAKRESU PROMOCJI ZDROWIA NA ROK 2019/20
1. Problem priorytetowy:
Niekorzystny wpływ nadużywania telefonów komórkowych przez uczniów na koncentrację, jakość uczenia się oraz kontakty rówieśnicze.
Opis problemu:
Na podstawie obserwacji dzieci w czasie przerw międzylekcyjnych Rada Pedagogiczna stwierdziła, że wielu uczniów naszej szkoły nadużywa telefonów komórkowych, co ma niekorzystny wpływ na jakość uczenia się, koncentrację na lekcji i bezpośrednie kontakty z rówieśnikami.
Uzasadnienie problemu:
Kontakt ze smartfonem niekorzystnie wpływa na uwagę, pamięć i uczenie się. Młodzież, która dużo korzysta z telefonów komórkowych, często robi to kosztem innych ważnych rozwojowo potrzeb, takich jak np. aktywność fizyczna, kontakt z rówieśnikami twarzą w twarz czy sen. Nadużywanie smartfonów może prowadzić do uzależnienia. W wielu miejscach na świecie (w Polsce także) powstają kliniki odwykowe dla młodzieży uzależnionej od urządzeń mobilnych, w tym smartfonów.
Przyczyny pojawienia się problemu:
Atrakcyjność smartfonów powoduje, że młodzież ma trudności z odłożeniem telefonu na dłuższy czas. Młodzi ludzie odczuwają nieustanną pokusę częstego sprawdzania go – w dzień i w nocy oraz źle znoszą rozstanie z nim. Nie bez powodu. Ułatwia on bowiem szybkie zaspokojenie różnych potrzeb. W największym stopniu dotyczy to rozrywki – młodzież coraz więcej czasu spędza z telefonem, sprawdzając coś w sieci lub grając w gry.
Sposoby rozwiązania problemu:
· wprowadzenie zakazu korzystania z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych w szkole
· odpowiedni zapis w Statucie Szkoły
· egzekwowanie zakazu przez nauczycieli
· prowadzenie przez psychologa szkolnego warsztatów z klasami starszymi na temat szkodliwości nadużywania telefonów komórkowych
Ewaluacja:
Po konsultacji z rodzicami Rada Pedagogiczna wprowadziła zakaz korzystania z telefonów komórkowych i urządzeń elektronicznych w szkole. Uczniowie zostali zapoznani z nowymi rozporządzeniami. Dokonano również odpowiedniego zapisu w Statucie Szkoły.
Zasady używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły:
1) zakazuje się używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły
2) używanie telefonu na zajęciach lekcyjnych jest możliwe tylko za zgodą nauczyciela prowadzącego
3) w przypadkach uzgodnionych z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczeń ma możliwość skorzystania z telefonu stacjonarnego z gabinetu pedagoga lub sekretariatu
4) szkoła nie ponosi odpowiedzialności za przynoszone przez uczniów urządzenia elektroniczne.
Dzięki temu podczas przerw uczniowie częściej spędzają czas na rozmowach, zabawach, jedzeniu drugiego śniadania, itp., a nie jak wcześniej na korzystaniu z telefonów komórkowych i graniu w gry elektroniczne. Ma to korzystny wpływ na zdrowie uczniów, ich samopoczucie, skupienie uwagi na lekcjach oraz na poprawę relacji koleżeńskich.
PLAN DZIAŁAŃ Z ZAKRESU PROMOCJI ZDROWIA NA ROK 2020/21
Problem priorytetowy:
Znaczenie racjonalnego odżywiania i aktywności ruchowej dla zdrowia dzieci i młodzieży
Opis problemu:
Badania przeprowadzone przez pielęgniarkę szkolną w zakresie wagi i wzrostu uczniów pokazują, że okres pandemii i związanej z nią nauki zdalnej bardzo niekorzystnie wpłynął na wzrost wagi wielu uczniów. Wynika to z ograniczenia aktywności fizycznej i niezdrowego odżywiania.
Uzasadnienie problemu:
Otyłość jest chorobą przewlekłą, która nieleczona prowadzi do rozwoju chorób układu krążenia, cukrzycy typu 2, zespołu metabolicznego, zaburzeń hormonalnych, a także zwiększa ryzyko zachorowań na niektóre rodzaje nowotworów. Główną przyczyną otyłości są złe nawyki żywieniowe i niewystarczająca aktywność ruchowa. Dziecko nie zna zapotrzebowania własnego organizmu na składniki odżywcze i energetyczne. W gestii rodziców leży dobranie dziecku odpowiedniej diety i nauczenie go racjonalnego odżywiania. Posiłki powinny być urozmaicone, mieć odpowiednią wartość energetyczną, a ich liczba powinna wynosić 4-5 na dobę. Aktywność ruchowa stanowi jedną z fundamentalnych potrzeb człowieka, a szczególnie rozwijających się dzieci i młodzieży. Jej brak lub ograniczenie ma negatywny wpływ na sprawność fizyczną, kondycję, wydolność organizmu, a także na utrzymanie prawidłowej wagi.
Przyczyny pojawienia się problemu:
Czas pandemii wniósł ze sobą mnóstwo ograniczeń. Jednym z nich było ograniczenie wychodzenia z domu, a także związane z tym przejście na naukę zdalną, zamknięcie placów zabaw, boisk, basenów, siłowni. Wprowadzone zakazy doprowadziły do znacznego ograniczenia aktywności ruchowej ludzi. Stałe przebywanie w domu sprzyjało także spożywaniu większej ilości posiłków, w tym również niezdrowych przekąsek. Wszystko to doprowadziło do znacznego przyrostu masy ciała wielu dzieci i dorosłych oraz pojawienia się u nich nadwagi, czy otyłości.
Sposoby rozwiązania problemu:
- kierowanie otyłych dzieci na konsultacje do lekarzy i dietetyków
- prowadzenie na lekcjach wf i biologii zajęć o tematyce zdrowego odżywiania
- prowadzenie pogadanek na temat otyłości na zebraniach z rodzicami
- zachęcanie uczniów do udziału w pozalekcyjnych zajęciach ruchowych
- wznowienie spędzania przerw międzylekcyjnych na boisku szkolnym
- prowadzenie przez psychologa szkolnego warsztatów z klasami starszymi
Ewaluacja:
Pani pielęgniarka zaleciła konsultacje z lekarzem i dietetykiem uczniom, u których stwierdzono znaczną nadwagę. Na lekcjach biologii, wychowania fizycznego oraz edukacji wczesnoszkolnej nauczyciele prowadzili pogadanki na temat potrzeby aktywności fizycznej i racjonalnego odżywiania. Dzieci wykonywały sałatki owocowe i warzywne oraz zdrowe kanapki na drugie śniadanie. Na zebraniach z rodzicami wychowawcy poruszali temat otyłości, jej przyczyn i sposobów walki z nią. Ponadto pani pedagog prowadziła z uczniami klas starszych warsztaty m.in. na temat zdrowia, w tym zdrowia psychicznego. Zorganizowano również spotkanie dla rodziców z psychologiem szkolnym i pielęgniarką. Wznowiono zajęcia sportowe w ramach SKS, zajęcia sportowe z funduszu AA, zajęcia prowadzone wolontaryjnie przez nauczyciela wf oraz zajęcia taneczne. Dzieci miały możliwość spędzania przerw międzylekcyjnych na boisku szkolnym. W ramach „Projektu dla szkół” uczniowie otrzymują darmowe owoce i warzywa.
Zabawy na śniegu. Tereny przylegające do budynków szkoły pozwalają na zabawę o każdej porze roku. Zdrowe jedzenie lepiej smakuje kiedy możemy sobie je sami przygotować.
Z pomocą nauczycieli młodsze klasy zwykle przygotowują smaczne kanapki czy sałatki. Plac zabaw często sprawdza się w czasie gdy dopisuje pogoda.